ကမၼဟူေသာ ပုဒ္သည္ အျပဳအမူ၊ ျပဳလုပ္ျခင္း 'အလုပ္' ဟူေသာ အနက္ျဖစ္သည္။ ေဝဒေခတ္အခါက ကမၼဟူသည္မွာ ယဇ္ပူေဇာ္မွု ျဖစ္သည္ဟု ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ယဇ္ပူေဇာ္မွုကို သတ္မွတ္ထားေသာ နည္းလမ္းမ်ားအတိုင္း တိက်ေကာင္းမြန္စြာ ျပဳလုပ္နိုင္လၽွင္၊ ေကာင္းက်ိဳးခံစားရသည္ဟု ေဝဒက်မ္းမ်ားကို အေလးထားစဥ္က ယူဆခဲ့ၾကသည္။ ေဝဒေခတ္ေနာက္ပိုင္း အရညကက်မ္းမ်ားႏွင့္ ဥပနိသၽွဒ္က်မ္းမ်ား ေခတ္စားလာေသာအခါ ကိုယ္က်င့္သီလကို "ကမၼ" "ကံ" ဟု ယူဆလာၾကသည္။ သို႔ရာတြင္ အေတြးအေခၚအရ ကိုယ္က်င့္သီလကို ကံအျဖစ္လက္ခံလာေသာ္လည္း ျဗဟၼဏဝါဒ၌မူကား "ကမၼ" သည္ ယဇ္ပူေဇာ္မွုသာျဖစ္သည္ဟု ယူမွတ္ထားဆဲ ျဖစ္သည္။ ဗုဒၶဘာသာအရ "ကမၼ" "ကံ" ဆိုသည္မွာ သာမန္အျပဳအမူသက္သက္မၽွသာမဟုတ္ဘဲ ေစတနာပါသည့္ ေစတနာ အေျခခံသည့္ အျပဳအမူျဖစ္သည္။
"ေစတနာဟံ ဘိကၡေဝ ကမၼံ ဝဒါမိ"
(ရဟန္းတို႔ ေစတနာကို ကံဟု ငါဘုရားဆိုလို၏)
အဂၤဳတၱရနိကာယ္၊ ဆကၠနိပါတ္၊နိေဗၺဓိကသုတ္။
အထက္ပါစကားအရ အသိႏွင့္ ယွဥ္၍ျပဳေသာ ေစတနာပါေသာ အျပဳအမူကိုသာ ကံအျဖစ္ သတ္မွတ္ထားျခင္းျဖစ္သည္။ ေစတနာပါေသာ အျပဳအမူဟုဆိုရာ၌ ကိုယ္၊ ႏွုတ္၊ စိတ္သုံးပါး၏ အျပဳအမူအားလုံးအက်ဳံးဝင္သည္။ ထိုကံသုံးပါးလုံးတြင္ ေစတနာသည္ အရင္းခံ ျဖစ္သည္။
ေစတနာအရင္းခံသည့္ အျပဳအမူ၊ အသိႏွင့္ ယွဥ္သည့္ကံကို အျပစ္ကင္းေသာ ေကာင္းေသာကံ(ကုသလ)၊ အျပစ္မကင္းေသာ မေကာင္းေသာကံ (အကုသလ)၊ ႏွင့္ အျပစ္ကင္းသည္ မကင္းသည္ဟု မသတ္မွတ္နိုင္ေသာ ၾကားျဖစ္ေသာကံ(အဗ်ာကတ) ဟုသုံးမ်ိဳးခြဲျခားနိုင္သည္။ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ ကို အေျခခံသည့္ ေစတနာပါေသာကံကို ေကာင္းမွုကံဟု ေခၚသည္။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တို႔ကို အျခခံသည့္ ေစတနာပါေသာကံကို မေကာင္းမွုကံဟုေခၚသည္။ အေလာဘ၊ အေဒါသ၊ အေမာဟ တို႔ကို အေျခခံသည့္ ေစတနာလည္း မပါ။ ေလာဘ၊ ေဒါသ၊ ေမာဟ တို႔ကို အေျခခံသည့္ ေစတနာလည္း မပါ။ ျပဳကာမတၱမၽွသာျဖစ္ေသာ ကံကို အဗ်ာကတ ဟု သတ္မွတ္သည္။
ကံသည္ ေစတနာအရင္းခံပါေသာ ေတြးႀကံ၊ ေျပာဆို၊ ျပဳမူမွုျဖစ္ေပရာ ထိုကဲ့သို႔ လက္ရွိ အေျခအေန၊ လက္ရွိဘဝက ျပဳလုပ္ေသာကံႏွင့္ လြန္ခဲ့ေသာ အခ်ိန္အခါ လြန္ခဲ့ေသာဘဝက ျပဳလုပ္ခဲ့ေသာ အတိတ္ကံဟု ႏွစ္မ်ိဳးပိုင္းျခားနိုင္သည္။ ကံဟု သာမန္ေျပာဆိုလၽွင္ ပစၥဳပၸန္ကံ အတိတ္ကံ ႏွစ္မ်ိဳးစလုံး အက်ဳံးဝင္နိုင္သည္။ ထိုႏွစ္မ်ိဳးစလုံးသည္ မ်က္ေမွာက္ဘဝ၊ လက္ငင္းအေျခအေန၌ အက်ိဳးေပးနိုင္သည္။ ဗုဒၶဘာသာ အယူအဆအရ ထိုႏွစ္မ်ိဳးအနက္ ပစၥဳပၸန္ကံကိုသာ အေလးအနက္ထားရမည္ျဖစ္သည္။
အတိတ္ကံသည္ ျပဳျပင္၍လည္း မရနိုင္။ မ်က္ေမွာက္လူသားတို႔စြမ္းေဆာင္ႀကိဳးစားမွုႏွင့္ တိုက္ရိုက္မဆိုင္။ ပစၥဳပၸန္ကံသာလၽွင္ မ်က္ေမွာက္လူသားတို႔ စြမ္းေဆာင္ႀကိဳးစားမွုႏွင့္ တိုက္ရိုက္သက္ဆိုင္သည္။ ဗုဒၶသည္ ပစၥဳပၸန္ကံကိုသာ အေလးအနက္ထားခဲ့သည္။ အဂၤဳတၱရနိကၠာယ္၊ တိကနိပါတ္၊ တိတၳာယတနသုတ္၌ ပါရွိေသာ ေအာက္ပါစကားျဖင့္ ပစၥဳပၸန္ကံအေပၚ ဗုဒၶအေလးအနက္ထားမွုကို ထင္ရွားေစနိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶက ေအာက္ပါကဲ့သို႔ မိန႔္ေတာ္မူခဲ့သည္။
"ရဟန္းတို႔...အကိရိယဒိဌိသုံးမ်ိဳးရွိသည္။ သုံးမ်ိဳးဆိုသည္မွာ ခ်မ္းသာမွု၊ ဆင္းရဲမွုအားလုံးသည္ ေရွးကျပဳခဲ့ဖူးေသာ အေၾကာင္းေၾကာင့္သာလၽွင္ ျဖစ္၏ဟူေသာ အယူ(ပုေဗၺကတေဟတုဒိဌိ) တစ္ပါး။ ခ်မ္းသာမွု ဆင္းရဲမွုအားလုံးသည္ ေလာကကို အစိုးရေသာ ျဗဟၼာ(ထာဝရဘုရား) က ဖန္ဆင္းမွုေၾကာင့္ ျဖစ္၏ဟု ယူဆေသာအယူ (ဣႆရနိမၼာနိကဒိဌိ) တစ္ပါး။ ခ်မ္းသာမွု ဆင္းရဲမွု အားလုံးသည္ အေၾကာင္းရင္မရွိဘဲ အလိုအေလ်ာက္ ျဖစ္ေပၚ၏ဟု ယူေသာအယူ (အေဟတုကဒိဌိ) တစ္ပါး။ဤသုံးပါးတို႔ ျဖစ္ၾကသည္။ဤအယူသုံးပါး မွန္ကန္သည္ဆိုပါက လူတို႔အဖို႔ ျပဳဖြယ္ကိစၥ တစ္စုံတစ္ရာရွိေတာ့မည္မဟုတ္။အလိုရွိအပ္ေသာ ဆႏၵ၊ စြမ္းအင္၊ လုံ႔လဟူ၍လည္း ျဖစ္ေပၚေတာ့မည္ မဟုတ္။ သူေတာ္သူျမတ္သမဏတို႔၏ အယူဝါဒသည္လည္း ျဖစ္ေပၚလာေတာ့မည္မဟုတ္ေခ်။"
Popular Posts
-
"အထြဋ္စိန္" ဟုေခၚသည္၊ ေရႊတိဂံုေစတီေတာ္ရဲ႕ အျမင့္ဆံုးေနရာပါ။ အရြယ္အစားကေတာ့ (၇၆) ကာရက္ရွိပါတယ္။ ရင္ျပင္ေတာ္မွ အျမင့္ေပ (၃၂၆) ေပခန္႔...
-
ကၽြန္ေတာ္တို႔ ဂါထာေတြရြတ္တဲ့အခါ အေရွ႕ကဥံဳခံၿပီး ရြတ္ၾကတာ ေတြ႕ဖူးၾကမယ္ထင္ပါတယ္။တစ္ခ်ိဳ႕ဆို ဥံဳမပါ ဂါထာမျဖစ္ဆိုၿပီးေတာင္ ေျပာဆိုေနၾကတာ ၾကားဖူး...
-
ဤအခန္းတြင္ျပဆုိထားေသာ သမထ၀ိပႆနာရူပြားနည္းအတုိင္း ၾကိဳးစားအားထုတ္ပါက အားထုတ္မူႏွင့္ေလ်ာ္ညီစြာ သက္ဆုိင္ရာတရားထူးမ်ားကို ရရွိခံစားရမည္ျဖစ္သည္။...
-
ဒီေန႔ဟာျဖင့္ ျမန္မာသကၠရာဇ္ ၁၃၇၂ခုႏွစ္ရဲ႕ သီတင္းကၽြတ္လျပည့္ေန႔ ျဖစ္သလုိ ပုရိမ၀ါဆုိ၀ါကပ္ ျပဳေတာ္မူေနၾကတဲ့ သံဃာေတာ္အရွင္ျမတ္မ်ားရဲ႕ ၀ါကၽြတ္တဲ့ေ...
-
ရဟႏၱာႏွင့္ ပုဂၢိဳလ္ထူးမ်ား စာအုပ္ပါ။ ***ဒီမွာ ေဒါင္းပါ***
-
၀ါဆိုလျပည့္ေန႔ကို ဓမၼစၾကာ အခါေတာ္ေန႔ အထိမ္းအမွတ္အျဖစ္ က်င္းပရျခင္းမွာ ထိုေန႔၌ ဓမၼစၾကာတရားေတာ္ကို ျမတ္စြာဘုရားက ေဟာၾကားေတာ္မူသည္ကို အေၾကာင္းျ...
-
'ရတနာမည္ပံု' စိတ္ႏွလံုး ေမြ႕ေလ်ာ္ ရႊင္ေပ်ာ္ ႏွစ္သက္ျခင္းကို ျဖစ္ေစတတ္ေသာ သက္ရွိ-သက္မဲ့ အရာ၀တၳဳဟူသမွ်သည္ ရတနာမည္၏။ စိန္ ေရႊ ေင...
-
(၁) ဗုဒၶဘာသာဟာ လူသားတုိင္း အတြက္ျဖစ္ေပမယ့္။ လူသားအားလုံးက ဗုဒၶဘာသာမျဖစ္ခဲ့ၾကဘူးတဲ့။ (အုိင္စတုိင္းလ္ - Albert Einstein) (၂) ဗုဒၶသည္ ဘာ...
-
ျမတ္စြာဘုရားသည္ မဟာသကၠရာဇ္ ၁၀၃-ခုႏွစ္၊ ၀ါဆုိလျပည့္ေန႔ ညသန္းေခါင္ယံအခ်ိန္၌ ဓမၼစၾကာ တရားေဒသနာေတာ္ကို ေဟာေျပာမူျပီးဆံုးခဲ့သည္။ ထုိတရားပြဲၾကီး၌...
-
တပို႔တြဲလျပည့္ေန႔တြင္ ဘုရားရွင္တိုင္း တပည့္သားတို႔အား ၾသ၀ါဒ ေပးေတာ္မူသည္ကို အေၾကာင္းျပဳ၍ ထိုေန႔ကို ၾသ၀ါဒပါတိေမာက္ အခါေတာ္ေန႔အျဖစ္ သတ္မွတ္ထား...
credit

- ယခုဘေလာ့ခ္ကို ဗုဒၶဘာသာျပန္႕ပြားေစရန္ ရည္ရြယ္၍ ကၽြန္ေတာ္တို႕ ဖတ္မွတ္၊စုစည္း၊သိမ္းဆည္းထားသည္မ်ားကို အမ်ားသိရွိေစရန္ ျပန္လည္ျဖန္႕ေဝျခင္းသာလွ်င္ ျဖစ္ပါသည္။
- တစ္ခ်ိဳ႕ေသာ စာစုမ်ားမွာ မူရင္းေရးသားသူကို မမွတ္မိေတာ့ပါသျဖင့္ credit မေပးႏိုင္ေတာ့သည့္အတြက္
မူရင္းေရးသားသူကို ဤေနရာမွ အႏူးအညြတ္ေတာင္းပန္အပ္ပါသည္။ - အကယ္၍ စာဖတ္သူမ်ားမွ သိရွိပါကလည္း သက္ဆိုင္ရာပို႕စ္ေအာက္တြင္လည္းေကာင္း၊
thewordsofbuddha@gmail.com သို႕လည္းေကာင္း အေၾကာင္းၾကားေပးပါရန္ ေမတၱာရပ္ခံပါသည္။ - " ပို႕စ္အသစ္တင္တိုင္း gmailကိုအေၾကာင္းၾကားေစလိုပါက" ေအာက္တြင္ မိမိတို႕၏ gmail လိပ္စာကို ျဖည့္သြင္းထားပါက ပို႕စ္အသစ္တင္တိုင္း မိမိတို႕၏ gmail သို႕ အေၾကာင္းၾကားေပးပါသည္။
Saturday, May 11, 2013
ဗုဒၶ၏ကမၼဝါဒ (ကံဆိုသည္မွာ)
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
0 comments:
Post a Comment